perjantai 12. lokakuuta 2007

Valkoista

Ensilumi tuli ja sitten suli
Toi valkoinen aine tossa on nyt sitä lunta.

Kuvassa näkyy myös kasvillisuutta sekä suojatie, joka on osa katua. Autot liikkuvat Jämsässä katuja pitkin ja toisinaan myös ruohokentillä.
Liikenne täälläpäin.. Olen jalankulkija - yleensä. Otetaan vaikka Yhdystien ja keskuskadun risteys. Ne suojatiet. Mä esim. olen kuten ylittämässä sitä suojatietä, odotan että autot menisivät ohitse. Mutta toisinaan käy niin - että joku pysähtyy antamaan minulle tietä - VAIKKEI KOKO HELVETIN YHDYSTIELLÄ NÄY MUUTA LIIKENNETTÄ. Eli mä voisin ihan hyvin kyllä odottaa sen sekunnin, kun auto menis ohi - mutta ei. tää on niin Jämsää.. Hemmetin "kohteliaita" kuskeja täynnä.
Eri asia, jos liikennettä olisi enemmän - niin silloin olisi toivottu asia että joku antaisi tietä jalankulkijalle. Mutta kun ainoa auto näköpiirissä pysähtyy antamaan tietä - niin se on vähän titityy- systeemiä mun mielestä.
Joskus on käynyt niinkin - että kun joku antaa äkisti tietä mulle - niin toiset joutuu pysähtymään, tulee jonoa ja siinä on pian koko Jämsä seis.
Eteläsuomessa tottui siihen hyvään liikennekäytökseen nimeltä "juokse tai kuole" Täälläpäin sitä ei ole. Pitäis, sillä joskus tulee tyhmiä tilanteita kun itse antaa autoille koko ajan sitä etuajo-oikeutta ja jotkut jää venaamaan että menisin yli.